Då var det dags igen, för nya bravader signerade vår ömma moder. Om du brukar läsa det jag skriver här kanske du minns att hon nyligen blev utsatt för ett kortbedrägeri. Efter att ha anmält brottet till både polis och bank fick mor i alla fall tillbaka pengarna (stort tack till Nordea som hanterade ärendet mycket skyndsamt) och vi beslutade oss för att enbart förse mamma med kontanter efter behov i fortsättningen.
Dessutom flyttade brorsan hennes telefonabonnemang till sitt för att få bättre kontroll på vilka hon kontaktas av. Dock missade han att spärra hennes nya abonnemang för internetköp, vilket visat sig vara ett fatalt misstag…
Häromdagen blev han nämligen uppringd av sin teleoperatör som bad honom kika över just vår ömma moders abonnemang. Det visade sig då att hon har ringt någon horoskoplinje och pratat för mer än 5 000 kronor i nästan tre timmar!!! Vid närmare efterforskningar har hon sannolikt klickat på “RING UPP” på en facebook annons och hamnat hos någon oseriös människa som snackat av vår dementa mor 5 000 spänn! Fy fanken säger jag bara, det är ju inte så att man under ett samtal på nästan tre timmar inte kan misstänka att det är en sjuk person som ringer och att ha mage att låta taxametern ticka då är så överjäkligt dåligt att jag vill kräkas!
Men tro mig när jag säger att vi kommer gå till botten med det här och när vi har koll på vilket företag det är som har utnyttjat vår mor kommer jag vara mycket tydlig på vilket det är och vad jag tycker om dess agerande. Fortsättning följer. //Å
Men fy. Det är ju så sorligt.
Ja det är sannerligen förskräckligt! Kram
Men va f….🤬🤬🤬🤬 blir så trött p dessa som håller på så här.
Ja det är heeeeelt galet! Kram
Man skall vara observant på allt 🙁hoppas det löser sig 🥰
TACK! Det hoppas vi. Kram
Fruktansvärt
Ja verkligen. Kram
Stooor igenkänningsfaktor. Min mamma blev oxå utsatt. Köpte ettlarm till huset. Hon hade redan larm. …mm mm. Tar tid och energi att reda upp😡
För jäkligt!!!! Kram
Kontantkort med lågt belopp kanske vore en lösning eller att din mor inte har någon telefon alls. Man kan säga att den är på lagning om hon frågar efter den. Allt för att undvika bedrägerier.
Tack för tips. Pratat med verksamheten idag och vi ska testa att ljuga bort telefonen. Kram
Så fruktansvärt Dessa bedragare gör det ofta enkelt för sig & utnyttjar de som är utsatta o sårbara
🥺 Hoppas det löser sig
Man kan inte vara nog försiktig 💔
Ja det är verkligen fruktansvärt! Tack för omtanken. Kram
Alltså!!! Det här gör mig gaaaalen 🤬.
Min mamma fick ett meddelande om en faktura som var på väg till Inkasso och det var SÅ bråttom att betala den, vilket hon gjorde.
Givetvis vad det inget hon beställt. 😤
Just då var vi bara så tacksamma för att hon inte lämnat ut sitt BankID och efter det stoppade vi alla möjligheter för henne att betala via nätet. Liter sur blev hon först, men det löste sig och vi kunde vara lugna 🙂.
Blir också helt galen när jag läser vad din mor utsatts för. Som företagare händer det varje vecka men jag vill ju tro att jag har huvudet lite mer på skaft än min (och kanske din) äldre mor. För jävligt! Kram
Tack 😘
En knapptelefon o inget internet o ingen dator o inget BankID så har jag gjort med min mor .
Ja det får nog bli så. Kram